Codemen edistää digitaalisten palveluiden yhdenvertaisuutta ja vastuullisuutta

Kohti yhdenvertaista digitalisaatiota

+ Digitaalisten palveluiden esteettömyys 

+ Helppokäyttöisyyttä kaikille

= Aito saavutettavuus

Uusi liiketoimintayksikkö eQual tuo asiantuntijat osaksi yhdenvertaisuuden hankkeita

Codemenin sisaryritys Q-Factory Oy on perustanut uuden liiketoimintayksikön eQualin, jonka keskiössä on palvelun koko elinkaaren kattava eQual-toimintamalli ja palvelukokonaisuus.

Toimintaa luotsaa alan kokenut konkari Ari-Pekka Saarela. Hänen ympärilleen on koottu viisihenkinen käytettävyys- ja saavutettavuustiimi, eQual.

”eQual-tiimin johdolla edistämme yhdenvertaisuutta ja aitoa saavutettavuutta", Q-Factory Oy:n toimitusjohtaja Misa Ahola kertoo.

Misa Ahola ja Ari-Pekka Saarela

KUVA: Q-Factoryn toimitusjohtaja Misa Ahola ja Ari-Pekka Saarela. Q-Factory Oy:llä ja Codemen Oy:llä on toimintaa usealla paikkakunnalla ympäri Suomen sekä myös Virossa ja Puolassa.

 

Yhdenvertainen digitalisaatio ei toteudu ilman käyttäjälähtöisyyttä, noudattamalla pelkästään teknisiä standardeja. Saavutettavuuden ja helppokäyttöisyyden tulee olla aidosti ja mitattavasti kaikkien digipalveluiden laatuvaatimuksena.  

Saarelan vetämä käytettävyys- ja saavutettavuusasiantuntijatiimi vastaa eQual-palvelun kehittämisestä. Tiimin rooli on myös vahvistaa Codemenin osaamista, jolloin yritys pystyy tarjoamaan huippuluokan asiantuntijat yritysten ja organisaatioiden yhdenvertaisuus-hankkeiden tueksi. 

"Ari-Pekan ja tiimin kautta saamme tärkeää osaamista taloon. Tämä mahdollistaa, että voimme tarjota huippuluokan asiantuntijat yritysten ja organisaatioiden yhdenvertaisuus-hankkeiden tueksi", Q-Factoryn toimitusjohtaja Misa Ahola iloitsee.

 

Ari-Pekka ja Misa-1

KUVA: "Olen erittäin tyytyväinen, että saamme Ari-Pekan ja tiimin kautta tällaista osaamista taloon. Meillä on vahva tahtotila edistää yhdenvertaisuutta ja aitoa saavutettavuutta", Misa Ahola kommentoi. 

 

<> Näkökulmana tuottavuus

  • Joka viides suomalainen tarvitsee saavutettavia digipalveluja. Saavutettavia palveluja tarvitsevien kotitalouksien ostovoimaksi on Iso-Britanniassa arvioitu 249 miljardia puntaa vuosittain. 

  • Saavutettava palvelu on yhteensopiva eri teknologioiden ja käyttötapojen kanssa. Kaikki mobiililaitteella digipalveluita käyttävät henkilöt hyötyvät saavutettavuudesta.

<> Näkökulmana vastuullisuus

  • Saavutettavuus on moraalinen velvoite palvella kaikkia asiakkaita yhdenvertaisesti. Aivan samoin kuin liikkumisesteisille rakennetaan luiska, tulee digipalveluista tehdä sellaisia, että mahdollisimman moni pystyy niitä käyttämään.

  • Jokainen yritys haluaa toimia vastuullisesti. Vastuullisuus ulottuu myös yrityksen digitaaliseen toimintaan.

<> Näkökulmana käytettävyys

  • Tekninen saavutettavuus mahdollistaa palvelun käytön erilaisilla käyttötavoilla. 

  • Saavutettavuus parantaa helppokäyttöisyyttä ja poistaa samalla piileviä ongelmia, jotka vaikuttavat kaikkiin käyttäjiin, mutta joita perinteiset testausmenetelmät eivät aina havaitse.

”Aidosti saavutettava palvelu lisää kaikkien tyytyväisyyttä”

Ari-Pekka Saarela”Vammat, ikääntyminen tai aistien heikentyminen vaikeuttavat yli miljoonan suomalaisen digitoimia. Lisäksi kuka tahansa meistä voi kärsiä esimerkiksi stressistä, häikäistymisestä, hälinästä, huonosta keskittymisestä tai kädet eivät ole käytössä. Me lähdemme taklaamaan näitä asioita kokonaisvaltaisella toiminta- ja palvelumallilla”, kertoo eQualin Ari-Pekka Saarela. 

Saarelalla on alalta vahva kokemus. Hän on toiminut yli kymmenen vuotta sekä Suomessa että kansainvälisesti digipalvelujen helppokäyttöisyyden ja teknisen saavutettavuuden varmistamisen ja kehittämisen parissa.

"Ensin olin perustamassa Näkövammaisten liiton omistamaa Annanpura Oy:tä, sitten tanskalaisella SaaS-toimijalla Siteimprovella kansainvälisen saavutettavuusasiantuntijatiimin vetäjänä ja viimeksi kehityspäällikkönä UX-tutkimustiimissä Eficodella", Saarela taustoittaa.

ps. Esteettömyysdirektiivi tulee kovaa kyytiä

Vuoden 2025 aikana voimaan astuva Euroopan unionin esteettömyysdirektiivi asettaa omat vaatimuksensa digitaalisten palveluiden rakentamiseen. Joko teidän organisaatiossanne on pohdittu, millaisia vaikutuksia direktiivillä tulee olemaan? 

Johtavana ohjelmistokehityksen asiantuntijatyötä tarjoavana yrityksenä Codemen on luonteva taho, kun haluatte aidosti asiantuntevat tekijät osaksi yhdenvertaisuus-hankkeitanne. 

Herättikö aihe kiinnostusta ja kysymyksiä?

Ota yhteyttä alla olevan yhteydenottolomakkeen kautta, puhelimitse 045 260 3011 tai sähköpostitse Ari-Pekka Saarela. Kerromme mielellämme lisää! 

"Saavutettavuus on laatua – laatu on saavutettavuutta"

Aito saavutettavuus on laatua – standardien täyttämisestä järjestelmälliseen toimintamalliin.
left-quote Created with Sketch.

Saavutettavuutta ja helppokäyttöisyyttä ei voi jossain palvelukehityksen vaiheessa vain liittää ja liimata osaksi palvelua. Vaatimukset tulee huomioida ja laatu varmistaa kaikissa suunnittelun, kehityksen ja ylläpidon vaiheissa".

Misa Ahola, toimitusjohtaja
Q-Factory Oy

 

left-quote Created with Sketch.

En ole ikinä kuullut, että kukaan olisi moittinut jotain digipalvelua liian selkeäksi ja helppokäyttöiseksi. Aito saavutettavuus on paitsi vastuullisuutta myös tuottavuutta. 

Ari-Pekka Saarela, kehitysjohtaja
eQual-liiketoimintayksikkö

Jutellaanko lisää?

 

Seuraa sivujamme ja ole rohkeasti yhteydessä, kun haluat jutella tai saada ensimmäisten joukossa aiheesta lisätietoa. Kerromme mielellämme lisää! 

Ari-Pekan tavoitat myös 045 260 3011 tai sähköpostitse Ari-Pekka Saarela. 

Täytä tiedot ja olemme yhteydessä: