Saavutettavuus on kasvava kilpailuetu verkkokaupoille sekä esteettömyys perinteisille myymälöille: se laajentaa asiakaskuntaa, parantaa asiakaskokemusta ja tukee brändin vastuullisuutta. Erilaisten pysyvien, tilapäisten ja tilanteeseen liittyvien rajoitteiden huomioiminen ei ole vain hyvää palvelua – se on myös hyvää liiketoimintaa.
Kesäkuussa voimaan astuva EU:n Esteettömyysdirektiivi tuo lisäksi aiheen lainsäädännön tasolle, vahvistaen saavutettavuuden ja esteettömyyden merkitystä kaupankäynnissä.
Webinaarissa tuodaan esille erilaisia näkökulmia moniaistilliseen, aidosti asiakkaiden ominaisuuksia huomioivaan ostoskokemukseen. Alustusten kautta käymme mielenkiintoista keskustelua aiheesta asiantuntevassa seurassa.
Webinaarin ohjelma 27.5. klo 14-15:30
Klo 14.05
"Purple Pound"
Ari-Pekka Saarela, kehitysjohtaja, Q-Factory/eQual
Iso-Britanniassa kuluttajien, joilla on pysyviä rajoitteita ja heidän kotitalouksien ostovoimaa kutsutaan "purple poundiksi", ja se tunnistetaan merkittäväksi kohderyhmäksi ja asiakaspotentiaaliksi. Esityksessään Ari-Pekka avaa tätä käsitettä laajemmin.
Klo 14.15
Case Carrefour. Villeneuve-la-Garenne
Markku Mäenpää, toimitusjohtaja, Merkantics Oy
Markku esitteli Carrefourin kaupallisen saavutettavuuden casen What´s Going On In Retail 2025 -seminaarissa, maaliskuussa. Carrefourin liiketoimintastrategian keskeinen peruspilari "Committed to making the best accessible to all our customers" jalkautuu loistavasti Villeneuve-la-Garennen pilottimyymälässä, jossa esteettömyys ja saavutettavuus ovat keskiössä.
Klo 14.30
Saavutettavuudesta hyötyvät kaikki!
Timo Övermark, johtava saavutettavuusasiantuntija, Q-Factory/eQual
Miten haastavat asiakkaat huomioon ottamalla voidaan parantaa digitaalista asiointia kaikille? Timo esittelee konkreettisella tavalla, mitä saavutettavuus verkkokaupassa todella tarkoittaa.
Klo 14.45
Empatia – Asiakasymmärryksen Supervoima
Niina Majaniemi, Empatia- ja saavutettavuusasiantuntija, kirjailija
Empatia ja asiakaskokemus kulkevat käsi kädessä. Kun aidosti pyrimme ymmärtämään asiakkaidemme ominaisuuksia ja tunteita, voimme tarjota heille molemminpuolista arvoa tuottavia palveluita.
Klo 15.00 Paneelikeskustelu: "Esteetön ja Saavutettava Ostoskokemus"